2. Ontwikkel- en leermogelijkheden creeren

Speerpunt 6: Gebruik de tijd

Kinderen ontwikkelen zich de hele dag door. Dit kun je stimuleren door…

  • Te zorgen voor zoveel mogelijk bruikbare tijd voor de ontwikkeling van de kinderen. Bijvoorbeeld door de dag efficiënt in te delen en een voorspelbare en zichtbare dagindeling te maken. Hierdoor weten de kinderen waar zij aan toe zijn.
  • De ruimte zó in te richten dat de kinderen zelf de weg weten te vinden en ze de materialen zelf kunnen pakken. Op deze manier kun je de kinderen ook doelbewust ‘taakjes’ geven zodat ze niet hoeven te wachten, maar kunnen helpen tijdens overgangen.

Voorbeeld

  • Om de dagindeling duidelijk te maken aan kinderen kun je verschillende afbeeldingen gebruiken, door aan het begin van de dag de kinderen te wijzen op de afbeeldingen weten de kinderen wat er die dag van hen verwacht wordt. Je kunt ze met verschillende thema’s vinden, maar je kunt ze uiteraard ook zelf maken. Ook met dagritmekaarten kun je differentiëren: Bij oudere kinderen kun je letters of woorden gebruiken aanvullend op de afbeelding. Bij jongere kinderen kun je het houden bij de afbeeldingen en hier, waar nodig, expliciete uitleg bij geven.

Tips

  • Dagritmekaarten kun je zelf maken, maar je kunt ook inspiratie opdoen bij verschillende VVE-programma's.

Meer weten?

  • Wil je weten hoe vaardig jij zelf bent in dit speerpunt? Klik dan hier.
  • Een vaste dagindeling bevordert daarnaast een gevoel van veiligheid bij de kinderen, hierdoor sluit je ook aan bij Speerpunt 2: Sensitiviteit.
  • Naast dat je de tijd efficiënt kunt gebruiken door de ruimte duidelijk en beschikbaar in te richten voor de kinderen, bevordert deze inrichting ook de verantwoordelijkheid van de kinderen. Wil je hier meer over weten? Kijk dan eens bij Speerpunt 4: Verantwoordelijkheid.