3. Brede ontwikkeling stimuleren
Speerpunt 14: Wetenschap, natuur en techniek
Maak gebruik van wetenschap, natuur en techniek via ontdek en- ontwerpactiviteiten. Dit kun je doen door…
- De activiteiten te koppelen aan een thema. Zo worden kinderen voortdurend uitgedaagd om vragen te stellen, eigen ideeën en oplossingen te zoeken, deze kritisch tegen elkaar af te wegen en vervolgens met elkaar te delen.
- Kinderen te stimuleren materialen en gereedschappen te verkennen en hen te laten verklaren, voorspellen en beredeneren wat ze zien. Zo stimuleer je denkprocessen en worden kinderen uitgedaagd om rijke taal te gebruiken.
- Gebruik te maken van materialen die je al hebt, bijvoorbeeld spiegels, een ballon, een lampje, Lego of K’nex: dit is allemaal ‘wetenschap, natuur en techniek’.
- Aan te sluiten bij de persoonlijke voorkeuren van de kinderen; alle kinderen zijn nieuwsgierig, maar ze hebben niet allemaal dezelfde interesses. Om de onderzoekende houding naar een hoger niveau te tillen sluit je daarom aan op hun persoonlijke voorkeuren.