Wat kun je in de groep doen?

3. Brede ontwikkeling stimuleren

Speerpunt 13: Tel- en meetactiviteiten

Gebruik tellen en meten om het begrip van de wereld te vergroten.

  • Door veel aandacht te besteden aan tellen en meten, leren kinderen de wereld om zich heen te ordenen en te begrijpen. Hierdoor draag je bij aan de rekenontwikkeling.
  • Kinderen kunnen ervaring opdoen met tellen en meten tijdens doelgerichte speelleeractiviteiten, bijvoorbeeld gekoppeld aan het thema. Door hierbij gebruik te maken van rekentaal zoals ‘meer’, ‘minder’, ‘vol’, ‘voller’ en ‘volst’, leren kinderen deze begrippen te herkennen en te gebruiken.
  • Tussendoor momenten, zoals tijdens een eet- en drinkmoment of tijdens het naar buiten gaan, kun je ook gebruiken om de rekenontwikkeling te stimuleren en rekentaal in te brengen. Bijvoorbeeld: ‘’Hoeveel stappen is het lopen naar de deur?’’.

Voorbeeld

  • De jonge kind professional speelt een spelletje met drie verschillende kinderen. De kinderen gooien telkens met twee dobbelstenen en tellen hoeveel stapjes zij mogen zetten, vervolgens zetten de kinderen deze stapjes. Als één van de kinderen met beide dobbelstenen 6 gooit laat zij de kinderen tellen hoeveel dit is; 12. Vervolgens benoemt de jonge kind professional dat dit het meest is dat je kunt gooien. Wanneer het volgende kind gooit en zegt dat hij 13 gaat gooien benoemt de jonge kind professional nogmaals dat 12 het hoogste is dat je kunt gooien. Door dit spelletje draagt de jonge kind professional bij aan de rekenontwikkeling. Voor jongere kinderen kun je het niveau van dit spelletje aanpassen door bijvoorbeeld met één dobbelsteen te gooien, terwijl je bij oudere kinderen zelfs meer dan twee dobbestenen zou kunnen gebruiken.

Tips

  • Het doen van tel- en meetactiviteiten lijkt ingewikkeld maar kan op veel verschillende manieren vorm worden gegeven. Kijk voor inspiratie eens op Kleuteridee.
  • Neem ook eens een kijkje op de Early Years Blog, hier staan verschillende blogs over het jonge kind, onder andere over rekenontwikkeling en rekenactiviteiten.
  • Het indelen van een speelleeromgeving, denk aan een themahoek, leent zich uitstekend voor tel- en meetactiviteiten. Kijk voor ideeën bij Speerpunt 9: Spel.

Meer weten?

  • Wil je weten hoe vaardig jij zelf bent in dit speerpunt? Klik dan hier.