2. Overgangsproces
De overgang van het kinderdagverblijf of peutercentrum naar de basisschool is niet alleen een mijlpaal in het leven van een kind, maar ook een bijzonder moment voor ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Een kind- en oudervriendelijk overgangsproces, ingebed in een sterke inhoudelijke doorgaande lijn, zorgt voor een ononderbroken ontwikkelingslijn en zet zo de toon voor een succesvolle start van de schoolloopbaan van kinderen.
In plaats van ‘overgang’ kan ook gesproken worden van een transitie. Tijdens deze transitie bewegen kinderen (en hun gezinnen) van de ene setting (het kinderdagverblijf of peutercentrum) naar de andere (de basisschool). Dit proces eindigt wanneer het kind volledig gewend is aan de nieuwe setting. Tijdens de transitie voeren de betrokkenen (ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten) verschillende activiteiten uit om de start op school zo succesvol mogelijk te maken. Voor een schematische weergave van het overgangsproces/de transitie, inclusief alle betrokkenen en de gewenste activiteiten, zie de figuur hieronder.
Het overgangsproces in beeld (Sardes, 2017; Handreiking kindvriendelijke overdracht)