1. Inhoudelijke doorgaande lijn
Van een inhoudelijke doorgaande lijn is sprake wanneer het pedagogisch-educatief handelen, het educatieve aanbod en het ouderbeleid van de voorschoolse voorziening en het basisonderwijs goed op elkaar aansluiten. Deze aansluiting is belangrijk om een ononderbroken ontwikkelingslijn voor kinderen te realiseren, zonder overlap, breuken of gaten. Daarnaast voelen kinderen én ouders zich sneller thuis in de nieuwe groep wanneer zij een sterke inhoudelijke doorgaande lijn ervaren.
Concreet bestaat een sterke inhoudelijke doorgaande lijn tussen voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs uit de volgende punten:
- Er is een gezamenlijk gedragen pedagogische en educatieve visie (denk aan het UKK, Vreedzaam, handelingsgericht werken).
- Het pedagogisch-educatief handelen en het educatieve aanbod sluiten goed op elkaar aan, wanneer mogelijk vanuit één doorlopend programma.
- Er wordt op dezelfde wijze samengewerkt met ouders, en deze werkwijze is vastgelegd in het ouderbeleid van de betrokken voorzieningen en scholen.
- De interne begeleiding en zorg zijn op de voorschoolse voorziening en basisschool (en bso) bij voorkeur op een vergelijkbare wijze georganiseerd en ouders weten bij wie ze terecht kunnen voor vragen.
Om het bovenstaande te realiseren, is continue afstemming en samenwerking nodig, zowel binnen teams en organisaties als binnen de wijk.