1. Inhoudelijke doorgaande lijn

Van een inhoudelijke doorgaande lijn is sprake wanneer het pedagogisch-educatief handelen, het educatieve aanbod en het ouderbeleid van de voorschoolse voorziening en het basisonderwijs goed op elkaar aansluiten. Deze aansluiting is belangrijk om een ononderbroken ontwikkelingslijn voor kinderen te realiseren, zonder overlap, breuken of gaten. Daarnaast voelen kinderen én ouders zich sneller thuis in de nieuwe groep wanneer zij een sterke inhoudelijke doorgaande lijn ervaren.

Concreet bestaat een sterke inhoudelijke doorgaande lijn tussen voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs uit de volgende punten:

  • Er is een gezamenlijk gedragen pedagogische en educatieve visie (denk aan het UKK, Vreedzaam, handelingsgericht werken).
  • Het pedagogisch-educatief handelen en het educatieve aanbod sluiten goed op elkaar aan, wanneer mogelijk vanuit één doorlopend programma.
  • Er wordt op dezelfde wijze samengewerkt met ouders, en deze werkwijze is vastgelegd in het ouderbeleid van de betrokken voorzieningen en scholen.
  • De interne begeleiding en zorg zijn op de voorschoolse voorziening en basisschool (en bso) bij voorkeur op een vergelijkbare wijze georganiseerd en ouders weten bij wie ze terecht kunnen voor vragen.

Om het bovenstaande te realiseren, is continue afstemming en samenwerking nodig, zowel binnen teams en organisaties als binnen de wijk.

Voorbeeld

De verbindingsgroepen op drie basisscholen in Overvecht (OBO de Klopvaart, Joannes XXIII en OBO Spoorzicht) en een basisschool in Kanaleneiland (De Olijfboom) zijn een mooi voorbeeld van hoe een sterke inhoudelijke doorgaande lijn en een kindvriendelijk overgangsproces fysiek vormgegeven kunnen worden. Deze groepen zijn bedoeld voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om van peuter naar kleuter door te groeien. Binnen deze groepen van ongeveer 16 kinderen worden zowel een leerkracht als een pedagogisch medewerker ingezet. De groepen zijn een integraal onderdeel van de scholen, waardoor de kinderen geleidelijk kunnen doorstromen naar groep 1.

Tips

  • De Lerende Netwerken doorgaande lijn zijn een concreet voorbeeld van hoe de inhoudelijke samenwerking tussen voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs kan worden versterkt. 
  • Andere vormen zijn regelmatig overleg tussen VE-coaches en intern begeleiders, gezamenlijke scholing van leerkrachten en pedagogisch medewerkers (bijvoorbeeld gekoppeld aan het UKK) en het samen vormgeven van onderwijs. Hierbij kan worden gedacht aan het op elkaar afstemmen van educatieve thema’s, maar ook aan fysiek samen onderwijs geven, zoals gebeurt in de brede scholen in Utrecht en de verbindingsgroepen in Overvecht en Kanaleneiland (zie voorbeeld).