Wat kun je in de groep doen?

1. Sociaal-emotionele behoeften garanderen

Speerpunt 5: Inclusieve leeromgeving

Kinderen ontwikkelen zich wanneer ze het gevoel hebben erbij te horen. Dit kun je doen door…

  • Te handelen vanuit gelijkwaardigheid (ieder kind geven wat het nodig heeft) in plaats van vanuit gelijkheid (ieder kind hetzelfde behandelen).
  • Positieve aandacht te geven aan verschillen én overeenkomsten tussen mensen.
  • De diversiteit van de samenleving zichtbaar te maken in je groep, zoals bijvoorbeeld in puzzels, boeken en speelgoed voor rollenspel.

Voorbeeld

Tips

  • Op internet en in diverse winkels zijn verschillende materialen te verkrijgen die de diversiteit van de samenleving zichtbaar maken. Zoek bijvoorbeeld eens op huidskleurtinten verf, potloden en krijt.
  • ‘Gebruik’ ouders ook voor het verzamelen van divers materiaal op je groep. Vraag bijvoorbeeld na of ze van thuis iets willen meegeven voor op de groep. Daarnaast kunnen zij voorlezen in verschillende talen of kunnen ze iets komen vertellen over hun culturele gebruiken of de feesten die ze vieren.
  • Er zijn veel (prenten)boeken over diversiteit, kijk voor inspiratie eens op Boekwijzer.
  • Organiseer eens een culturendag, op deze dag kun je aandacht schenken aan activiteiten met verschillende soorten muziek, dans en eten.
  • Laat kinderen eens iets van huis uit meenemen wat belangrijk is voor hen, vervolgens kun je hier met de groep over praten.

Meer weten?

  • Wil je weten hoe vaardig jij zelf bent in dit speerpunt? Klik dan hier.
  • Wil je meer weten over hoe je een inclusieve leeromgeving op een spelende manier een plek kunt geven in de groep? Kijk dan ook eens bij Speerpunt 9: Spel.
  • Wil je meer weten over hoe je een inclusieve leeromgeving op een creatieve manier kunt vormgeven? Kijk dan ook eens bij Speerpunt 15: Creatieve Vorming.