1. Professionals
Speerpunt 4: Samen verschillend
1 April 2024
- Het kan voorkomen dat de opvattingen van de ouders in je groep over wat goed of slecht is voor kinderen niet overeenkomen met die van jou of die van het kinderdagverblijf, peutercentrum of de basisschool waar je werkt. Indien je het gesprek hierover aangaat met ouders is het van belang eerst goed te luisteren, zodat ze zich gehoord voelen. Vervolgens kun jij zelf jouw ideeën en opvattingen uitleggen. Hierbij is het belangrijk om deze te kaderen binnen de pedagogische visie van de organisatie of school waar je werkt.
- Binnen een educatief partnerschap hebben ouders inspraak in wat er op het kinderdagverblijf, peutercentrum of de basisschool gebeurt, maar dat betekent niet dat ze volledig kunnen bepalen wat er wel en niet gebeurt. Je handelen gedeeltelijk aanpassen om tegemoet te komen aan de diversiteit in je groep heeft een positief effect voor zowel kinderen als ouders, zo lang dit past binnen (en zeker niet in strijd is met) de pedagogische visie van je organisatie of school.