Wat kun je in de groep doen?

3. Brede ontwikkeling stimuleren

Speerpunt 17: Digitale Geletterdheid

Besteedt van jongs af aan aandacht aan digitale geletterdheid. Dit kun je doen door…

  • Te praten over hun digitale ervaringen en over gezonde digitale gewoontes zoals de duur van het gebruik en hun lichaamshouding bij het gebruik van digitale apparaten.
  • De kinderen kennis te laten maken met verschillende vormen van analoge en digitale media (bijvoorbeeld teksten, foto’s en audio- en videofragmenten) en het ontdekken dat media voor verschillende doeleinden kan worden ingezet (mediawijsheid).
  • Met kinderen te oefenen met (digitale) informatievaardigheden door bijvoorbeeld (digitale) bronnen te gebruiken om samen meer informatie te verzamelen over een onderwerp. Bijvoorbeeld door te bespreken ‘’wat willen we weten over een onderwerp?’’ en ‘’waar zouden we deze informatie kunnen vinden?’’.
  • De kinderen vaste patronen en reeksen te leren herkennen en laten ontdekken dat er ook ‘fouten’ kunnen zitten in deze reeksen die je kunt aanpassen (computational thinking). Laat de kinderen zoveel mogelijk hardop vertellen, zo oefenen ze met denkvaardigheden.

Voorbeeld

Tips

  • Door te werken met een green screen, kun je kinderen zelf een verhaal laten schrijven of hun favoriete prentenboek laten naspelen.
  • Door te werken met Bookcreator, kun je met behulp van de tekeningen en bedachte verhalen van de kinderen zelf een digitaal prentenboek maken.
  • Met ICT-leskisten kun je verschillende vormen van ICT uitproberen voor een aantal weken.
  • Op de website van Miranda Wedekind staan verschillende voorbeelden van hoe je met jonge kinderen aan de slag kunt gaan met digitale geletterdheid.
  • Zet de dagritmekaarten eens op de verkeerde volgorde en ga in gesprek met de kinderen over de patronen. Zo sluit je niet alleen aan bij Speerpunt 11: Samen doordenken, maar ook bij Speerpunt 13: Tel- en meetactiviteiten

Meer weten?

  • Wil je weten hoe vaardig jij zelf bent in dit speerpunt? Klik dan hier.